Baza mailingowa: Jak sprawić, by e-mail marketing był skuteczny?

E-mail marketing wciąż pozostaje jednym z najlepszych narzędzi, które potrafi rozwijać biznes, a zwłaszcza sprzedaż. Początkujący przedsiębiorcy nie zawsze wiedzą, jak nim zarządzać i jak po nie sięgnąć. A warto, bo korzyści jest cała masa i szybko można dostrzec realne korzyści. W tym artykule podpowiemy, jakie czynniki sprawiają, że e-mail marketing będzie skuteczny i spełni zamierzone cele.

Czym właściwie jest e-mail marketing?

Chyba każdy posiadacz poczty elektronicznej otrzymuje na swoją skrzynkę e-maile od sklepów, marek, firm. Ich cel jest różny: prezentacja oferty, sprzedaż konkretnych produktów, a czasem ważna informacja i budowanie zaangażowania.

Ważne, aby taka wiadomość przykuwała uwagę, była odpowiednio spersonalizowana i profesjonalna. E-mail marketing stanowi doskonałą opcję sprzedaży i promocji dla wielu branż, a zwłaszcza dla sklepów internetowych. Jak można przeczytać w raporcie Interaktywnie.com, badania pokazują, że e-mail marketing z każdego zainwestowanego dolara daje 42 dolary zysku. Światową wartość tego segmentu szacuje się na 7,5 mld dolarów i nadal plasuje się go, jako jedno z najbardziej skutecznych narzędzi sprzedażowych. Zwłaszcza, że według danych statystycznych Eurostatu w Polsce z poczty e-mail korzysta dwie trzecie populacji. 80% małych i średnich firm uważa e-mail marketing za wyjątkowo skuteczny i ceni go bardziej niż możliwość promocji w mediach społecznościowych.

Jak działa skuteczny e-mail marketing? Oto kilka praktycznych wskazówek, które przy okazji objaśnią temat.

Tematyka, personalizacja

Zacznijmy od personalizacji. To zabieg, który robi różnicę, bo przecież e-mail z założenia powinien być prywatną wiadomością, adresowaną do konkretnej osoby, a nie tłumu. Dlatego właśnie tak skuteczną i ciekawą opcją jest użycie imienia użytkownika w mianowniku lub wołaczu. Można to zrobić zarówno w tytule (na przykład: Danuto, zobacz naszą świąteczną promocję), jak i na początku samej wiadomości (Cześć, Danuta!). Jak czytamy w raporcie Interaktywnie.com: „Skierowanie przekazu bezpośrednio na użytkownika dzięki personalizacji zwiększa Open Rate (wskaźnik otwarć) o nawet 50 procent.“[1].

Kolejną sprawą są emotikony, które już na stałe weszły do świata marketingu i komunikacji z klientami. Po co emotikony? Pozwalają wyrazić emocje, nadać narracji lżejszy ton i trafiają do współczesnego odbiorcy. Poza tym, uatrakcyjniają treść i zwracają uwagę. Nikt nie lubi przesadzonego patetyzmu, za to wszyscy posługujemy się emotikonami w codziennej komunikacji.

Bardzo ważnym elementem jest także preheader, czyli pierwsze zdanie, które wyświetli program pocztowy, tuż po temacie wiadomości. To szczególne miejsce, które może przykuć uwagę, przekazać ważną informację, a przede wszystkim - zachęcić do otwarcia wiadomości.

Targetowanie

Czyli wysyłka e-maili do grupy docelowej, a nie do przypadkowych odbiorców, o których nic nie wiemy. W jaki sposób targetuje się odbiorców? Pod uwagę bierze się różne czynniki, dostosowując je do branży lub konkretnej oferty. Przykład? Wiek, płeć, lokalizacja, domena e-mail, dane odnośnie tego, kto otworzył podobne maile wcześniej lub kto wykonał interakcję (na przykład kupił produkt lub skorzystał ze zniżki).

Warto zwrócić uwagę na tak zwaną segmentację - planując wysyłkę automatycznych maili trzeba wykorzystać ścieżkę zakupową klienta. Można zwrócić się do tych, którzy nie dokończyli transakcji, którzy tylko przeglądali ofertę lub do tych, którzy już coś kupili, a teraz mogą to zrobić ponownie.

Wysoki Open Rate

To bardzo ważny wskaźnik, który pozwala ocenić skuteczność wysłanej kampanii. Im wyższy wskaźnik klikniętych, przeczytanych maili, tym lepiej. Tylko co zrobić, by zachęcić odbiorcę do działania? Najlepiej dać mu realną korzyść: prezent, rabat, wiedzę. Dlatego tak wartościową opcją jest możliwość wysyłki mailingów z unikalnymi kodami alfanumerycznymi (kody rabatowe), zaszywanymi w kreacji. Taki bonus zwraca uwagę i podbija Open Rate.

Higiena bazy

Nie wolno o niej zapominać! Regularne czyszczenie bazy mailingowej z nieaktywnych adresów to podstawa. Dlaczego? Przede wszystkim - zaniżają one niepotrzebnie końcowy wynik i nie pozwalają prawidłowo ocenić wartości kampanii. To z kolei utrudnia skuteczne planowanie dalszych kroków.

Jak unikać wpadania maili do spamu?

Wiadomości trafiające do spamu to jedna z najgorszych rzeczy, jaka może się wydarzyć. Odbiorca nie będzie miał nawet szansy zapoznać się z nagłówkiem wiadomości! Co zrobić, by e-mail marketing nie wylądował w spamie?

Przede wszystkim, wiadomość nie powinna przekraczać 100 kb. Im cięższa wiadomość, tym większe ryzyko, poza tym wysyłka kampanii trwa zbyt długo.

Tekst ma znaczenie i powinien się znaleźć w e-mailu. Stawianie wyłącznie na grafikę także wpływa na to, że wiadomość może znaleźć się w spamie. Co ważne, treści należy opracować ze szczególną starannością: bez błędów, atrakcyjnym językiem i z zachowaniem odpowiednich proporcji. Tu warto zaprojektować wiadomość odpowiednio „pociętą“, w której znajduje się zarówno wartościowy tekst, jak i grafika.

Kampania łączona - synergia

Bardzo dobrze jest wzmocnić kampanię e-mail dodatkowymi narzędziami. Przykład? Połączenie jej z wysyłką kampanii SMS/MMS lub telemarketingiem. Takie działanie na wielu obszarach przyniesie zintensyfikowane efekty i dotrze do różnych odbiorców.

Reasumując: e-mail marketing będzie narzędziem wyjątkowo skutecznym, pod warunkiem, że spełnimy najważniejsze wytyczne. Dzięki temu kampania nie trafi do spamu, zaangażuje odbiorcę i pozwoli nam osiągnąć zamierzony cel.


Źródła:
[1] Email marketing, marketing automation oraz narzędzia wspierające marketera, 2021.

Wystąpił problem, odśwież stronę i spróbuj ponownie.
Zamów bezpłatną konsultację z naszym ekspertem:

Często zadawane pytania:
  • Jakie są możliwości pozyskiwania leadów B2C z wykorzystaniem spersonalizowanych scenariuszy i preferencji zakupowych klientów?
  • Jak budować skuteczne dotarcie do wybranego segmentu klientów z wykorzystaniem telemarketingu / e-mailingu / smsingu?
  • Jakie są możliwości generowania leadów sprzedażowych dla mojego produktu/usługi?